7 februari 2014

Nasi/ bami kruiden

De bami- en nasikruiden mengsels die in de winkel worden aangeboden zitten vol toevoegingen en barstensvol zout. Een hoop mensen vinden het moeilijk om een lekkere nasi of bami te maken zonder zakje. Deze smaak is echt te vergelijken met uit een pakje/zakje.
Je gebruikt minder dan wat er in een zakje zit, dat komt omdat zakjes voor een groot gedeelte uit zout bestaan. Deze mix bestaat voor het grootste gedeelte uit kruiden.





Ingrediënten
  • 2 theelepels knoflookpoeder
  • 2 theelepels laos gemalen
  • 1 theelepels gemberpoeder
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 1 theelepel ketoembar (korianderzaad gemalen)
  • 1 theelepel sereh (citroengras)
  • 1 theelepel koenjit (kurkuma)
  • 1 theelepel djinten (komijnzaad)
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 4 theelepels keltisch zeezout
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel witte peper

Deze hoeveelheid is voldoende voor 4 keer nasi/bami maken voor een familie van vier.

Je kunt de hoeveelheid die je nodig hebt (ongeveer een eetlepel) weken in wat heet water en dan de nasi/ bami maken zoals je gewend bent. Droog gebruiken kan ook prima!


10 opmerkingen:

  1. Hoi Anita,
    Heb de kruiden gemaakt, maar nog niet gebruikt. Wat zit er bij jouw kruidenpotje in dat het wat grover lijkt? Als ik alles door elkaar gooi dan is het echt 'poeder'.
    Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rianne,

      Dit is nog een oude foto ;) ik had nog wat gedroogde groenten liggen en het het er toen door gedaan.

      Het is normaal dat het poeder is, heb alweer 2x nieuwe gemaakt zonder gedroogde groente en dat is poeder-achtig.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Wat een fijne site vooral nu ik met een andere eet gewoonte ga beginnen. Grip op koolhydraten van Yvonne lemmer. Veel tips en handigheidjes te vinden! Groeten Klara.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Succes met je nieuwe eetgewoonte. Als je er eenmaal aan gewend bent
      wil je niet anders meer ;-)

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Zolang de kruiden houdbaar zijn, vaak wel een jaar of zelfs langer.

      Verwijderen
  4. spannend!! ik ga deze zeker eens proberen!! Dank je we!

    gr. Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb dit gemaakt en is egt verrukkelijk, vergeleken met de pakjes in de supermarkt. dit deel ik ook graag onder de fam en vrienden. Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het ondertussen gemaakt en het smaakt goed. Ik doe het droog met, droog door de nasi geen.
    Gr. Patricia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.