10 februari 2014

Spitskool ovenschotel met nasi/ bami kruiden

Als je e-nummer vrij wil gaan eten kun je het makkelijkste beginnen om je avondeten e-nummer vrij te gaan maken. Meestal is het helemaal niet moeilijk. Gewoon Hollandse kost zoals oma vroeger maakte is het makkelijkste. Als je kookboeken van vroeger pakt staan er gewoon simpele receptjes in voor bijvoorbeeld een groentesausje.

Het recept is voor 2 personen.
Wij aten het met z'n 3 en maar hadden vooraf nog tomatensoep en ijsbergsla erbij.

Ingrediënten:

halve spitskool
200 gram (biologische) rundergehakt
4 grote aardappels
1 ei
scheut karnemelk/ plantaardige melk
klontje roomboter
1 eetlepel nasi/ bami kruiden (klik op de link voor de kruidenmix)

Bereiding:

Schil de aardappels en kook ze gaar. Snijd de spitskool fijn.

Bak het gehakt rul samen met de eetlepel nasi/ bami kruiden.
Voeg de gesneden spitkool toe en laat het een poosje meebakken.



Vet een ovenschaal in met wat olijfolie, en doe het gehakt/ groentemengsel erin.


Ondertussen maak je van de gekookte aardappels een puree. Aardappels stampen, scheutje melk en een klontje roomboter erbij. Goed roeren dat je een mooie puree hebt.

Meng in een kopje een ei met een flinke scheut melk, schenk dit over het gehakt/ groente mengsel. Dan de aardappelpuree erover heen scheppen en glad uitsmeren.



Verwarm de oven voor op 180 graden en zet de ovenschotel ongeveer 15 minuten in de oven.

Eet smakelijk!



------------------------------------------------------------------------------------------------------------


  • Het handige aan een ovenschotel is dat je al eerder op de dag klaar kan maken. Zet de schotel dan wel iets langer in de oven, ongeveer 25 minuten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten