7 maart 2014

Gevulde koeken!

Lekkere grote koeken maak je gewoon zelf.
Zo af en toe in het weekend een lekkere koek moet kunnen!



Een tijdje geleden plaatste Ilse, van uit mijn keukentje, 2 leuke recepten voor 
gevulde appelkoeken (klik) en later gevulde koeken (klik).

De heerlijke appelkoeken had ik al een keer gemaakt. Nu waren de gevulde koeken een keer aan de beurt. Hiervoor heb je amandelspijs nodig, om dit zelf te maken plaatste ik laatst al een receptje amandelspijs zonder suiker (klik).


Ik gebruikte voor 8 redelijk grote koeken:

225 gram speltmeel of speltbloem 
150 gram roomboter
50 gram palmsuiker
1/2 theelepel kaneel
1/2 ei
snufje zout
paar druppels citroensap

Vulling:
200 gram amandelspijs

Maak het deeg: zorg dat de roomboter op kamertemperatuur is en mix deze met de palmsuiker tot het zacht is.
Voeg dan de overige ingrediënten toe behalve het ei. Het is dan een beetje kruimelig deeg.
Mix het halve ei erdoor en kneed met de hand nog even door zodat je een mooi deeg hebt. Zet de bal minimaal een uur in een bakje in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 200 graden, ik gebruikte boven/onderwarmte.

Rol het deeg met wat bloem uit op je werkblad en steek er 16 rondjes uit. Meng de amandelspijs met wat losgeklopt ei en maak hier 8 balletjes van, druk deze een beetje plat.
Leg 8 rondjes deeg op een bakplaat met bakpapier eronder. Leg de balletjes amandelspijs erboven op. Dek af met een rondje deeg, druk de randen zachtjes dicht meteen vork. Bestrijk de koeken met wat losgeklopt ei. Je kunt er eventueel een amandel indrukken.

Bak de koeken bruin in ongeveer 15 minuten.

Eet smakelijk!






5 opmerkingen:

  1. Krijg er spontaan weer trek in,,.. Oei wat waren die lekker! Snel weer eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan het ook met amandelmeel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, het krijgt wel een andere structuur en smaak door alleen amandelmeel te gebruiken.

      Verwijderen
  3. Oh...deze ga ik ook eens maken. Al zo lang niet op!
    Ik krijg er gewoon trek van.. Ik moet maar snel spijs gaan maken!
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.