11 april 2014

Lente (5) 2014, eerste zaailingen verspeend

De eerste pluksla en kropsla is verspeend. Raar woord eigenlijk. De kleine mini stekjes staan nu in grotere bakjes/ potjes om nog wat groter te groeien voordat ze in de volle grond kunnen.
Als je zo bezig bent kom je erachter dat je eigenlijk ook niks weg moet gooien, allerlei bakjes komen zo van pas ;) Bakjes waar fruit in gezeten heeft, kwarkbakjes en wc-rolletjes, vanalles hou ik apart.
Van mn ouders en de buurtjes kreeg ik nog een heleboel plastic potjes, ook weer blij mee.

Omdat ik zoveel pluksla heb, heb ik er ook maar alvast wat in de volle grond gepoot en wat in potten, eens kijken hoe dat gaat. Ze groeien alweer dus het zal wel goed gaan. Waar moet je anders alles laten?? Ik had een klein bakje gezaaid en hier heb ik al ruim 60 slaplantjes van... dus als iemand nog wat pluksla wil hebben?
Een gedeelte van de pluksla


De radijsjes beginnen aan te slaan in de volle grond, de bietjes komen te voorschijn. De eerste worteltjes zijn gezaaid. Van de pompoen zijn ook al wat plantjes omgepoot.

Alle kruiden zitten nu in de potten. Een aantal kruiden had ik voorgezaaid in kleine bakjes, de volgende keer gaan sommige soorten gewoon gelijk in de daarvoor bestemde potten, dat werk toch wat makkelijk.

Rode bietjes



Inmiddels maar een tafel in de garage gezet waar de plantjes 's nachts kunnen staan als ze slecht weer opgeven. De laatste dagen gaven ze 's nachts 7-9 graden op, dus ik heb het gewoon buiten laten staan, die gok durf ik wel te wagen. Geven ze 2-3 graden op en regen dan gaat alles de schuur in, dus een heel gesleep elke morgen en avond. In de woonkamer werd het te vol, er staan nog 2 kweekbakken met wat kruiden die nog niet zo erg aanslaan, ik laat ze nog wel even staan, er komt hier en daar iets boven de grond.



Ik had al veel courgette plantjes en tomaten plantjes, 
om alles zelf te houden is veel te veel.
Dus maar wat, voor een prikkie ;), bij het verkoopwagentje gezet, 
er is al het één en ander verkocht.





Afgelopen dinsdagavond werd er regen verwacht, gelukkig maar, alles is zo droog in de tuin, dus Aart heeft nog snel het gras gemaaid en we hebben alles maar weer goed bemest. Het gras met gazonmest en kalk, de borders met koemestkorrels en kalk, de beukenhagen met beukenmeststof. De buxes/ hortensia's en rodo's ook nog weer aparte meststof. Het heeft lekker een nacht geregend,  de mest is lekker ingeregend. Gelukkig was het een zachte regen zodat de groenteplantjes niet verzopen zijn.

De rododendrons en azalia's beginnen ook al te bloeien, zo'n mooi gezicht altijd. De borders heb ik in de kleuren roze/ paars, en een gedeelte wit/ roze. Alles zo een beetje beplant dat er steeds wat anders bloeit.







En zo blijf je lekker bezig, ik vind het echt geen straf om buiten bezig te zijn, zeker met het lekkere weer dit voorjaar! Lekker ontspannend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.