7 april 2014

Witte zachte speltbolletjes

Witte zachte bolletjes, we eten ze eigenlijk nooit meer. Maar ik vond het toch leuk om
het een keertje te proberen, zo een keertje voor in het weekend. Ze zijn goed gelukt, zacht van binnen en van buiten.

Ik had een recept gevonden wat me wel wat leek, maar terwijl ik bezig was klopte de verhoudingen niet, want het was een plakkerige zooi. Wat van dit en dat toegevoegd en dit is het recept geworden.
Ik werk vaak met speltmeel combi bloem, dit is alleen van speltbloem. Het voelt anders aan en het is veel sneller goed gekneed..





Wat heb je nodig voor 8 stuks

300 gram spelbloem
6 gram droge gist
130 gram karnemelk
8 gram honing
1/2 +1/2  losgeklopt ei
30 gram olijfolie (gele)
3 gram keltisch zeezout

Verwarm de karnemelk heel even in een pannetje zodat de kou eraf is.
Meng alle ingrediënten behalve het zout. Als het deeg goed gekneed is voeg het zout toe (na ongeveer 2 minuten). Kneed het tot een soepele bal, als je een vliesje kunt trekken is het deeg goed gemengd. Dit duurde bij mij ongeveer 5 minuten.

Laat het deeg rijzen tot het verdubbeld is (ongeveer 1 uur).

Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Druk de lucht uit het deeg en verdeel het in 8 bolletjes. Bol deze op en leg ze met de naad naar onderen op de bakplaat, iets uit elkaar.
Bestrijk de deegbolletjes met wat losgekopt ei, strooi er eventueel wat zaden overheen.

Laat de bolletjes een 2e keer rijzen tot bijna het dubbele.

Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Zet de bakplaat in het midden van de oven, boven/ onderwarmte.

Bak de bolletjes in ongeveer 8 minuten gaar.
Laat ze afkoelen op een rooster en haal ze eventueel pas los (als ze aan elkaar zitten) wanneer ze helemaal koud zijn.




Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.