6 mei 2014

Vleeswaren, zonder e-nummers

Vleeswaren

Na een blog over e-nummer vrij vlees: 2014/05/vlees-vis-zonder-e-nummers (klik) en blogje over e-nummer vrije vleeswaren.

Vleeswaren zijn er bijna niet te vinden zonder slechte e-nummers en onnodig slechte soort suikers. Aan bijna alle vleeswaren worden een hoop rode (slechte) e-nummers toegevoegd, o.a. om ze langer houdbaar te maken en er mooier uit te laten zien. Hieronder een overzichtje van 5 soorten vleeswaren wat ik heb kunnen vinden die je eventueel zonder e-nummers kunt eten.

Wij eten denk ik weinig vleeswaren op brood, tenminste als je kijkt wat er allemaal te krijgen is.
Aart eet nog het meeste, 1 of 2 broodjes per dag. Jasmijn en ikzelf eten soms dagen geen vleeswaren.

Wat ik zelf maak:
Gebraden kipdijenvleesrollade.

Eens in 3 maanden braad ik een grote kipdijenvleesrollade. Vaak eten we er een stukje van, de rest laat ik afkoelen en snijd deze vervolgens met de snijmachine in plakjes. Deze gaan in kleine pakketjes in de vriezer.





  • Heel af en toe maak ik gebraden rundergehakt in een cakeblik en snij deze ook in plakjes.
  • Rosbief en fricandeau bij onze Jumbo is zonder toevoegingen, die koop ik een heel enkele keer voor het weekend. Waarschijnlijk ook bij een slager e-vrij te verkrijgen.
  • Gerookte achterham koop is te koop bij de Aldi, er is één soort die 'maar' 2 slechte e-nummers bevat.

Maar E250 vind ik wel twijfelachtig, volgens de lijst van Corine Courget rood.
De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen bijvoorbeeld geen vlees te eten dat is behandeld met nitriet (e250) 'gegeven de onzekerheid over een oorzakelijk verband met kinderleukemie'. In je lichaam kan nitriet omgezet worden in nitrosaminen, die mogelijk kankerverwekkend zijn. Dit effect is gezien bij dieren, maar bij mensen lastig aan te tonen omdat we nitrosaminen ook langs andere wegen binnenkrijgen, zoals via sigarettenrook en cosmetica.

Nog twee tips van een andere blog: de keuken van Martine.

Je kunt een stuk fricandeau afbraden in de oven, af laten koelen, en in plakken snijden. Dit is een goede vervanger voor ham. http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2012/07/gebraden-varkensfricandeau.html

Een vervanger voor ontbijtspek, laat dunne plakjes speklap snijden bij de slager. Deze zijn zonder zout, maar als je dat wil kun je er zelf wat zout op doen natuurlijk.
http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2012/05/tip-en-trucs-bij-een-zoutarm-dieet-tip.html

Wat ik weet is leverworst van Vocking zonder toevoegingen, alleen vinden wij deze niet lekker er zitten harde stukken in. Deze is bij verschillende supermarkten te koop.

Update: inmiddels eten wijzelf geen varkensvlees meer. 
Als aanvulling: runderrookvlees is bij een slager ook vaak e-nummer vrij te krijgen.


2 opmerkingen:

  1. hoi, zo maar terecht gekomen op je blog, na het zoeken van eenrecept om banikruiden te maken.
    wat n leuke blog zeg.
    wij zijn 4 jaar e vrij , en zou niet meer terug willen, nu ook ik zelf suikervrij en de kids suikerbewust sinds 2 jaar, heerlijk veel meer energie...
    Vraagje, zit er in deze rollade geen kruiden, is hij wel e vrij??
    hier ook de fricandeau van de jumbo en rosbief, maar deze lijkt me ook wel wat.
    zelf eet ik nauwelijks brood, maar met 3 pubers in huis....wel brood en soms vleeswaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je m'n blog gevonden hebt! fijn zoveel meer energie! Hier ook, eerder vaak moe.
      De kiprollade maak ik op mn werk met alleen pure kruiden en wat zout. Aan de rechterkant kun je een linkje vinden waar de rollade eventueel te bestellen als je in de buurt woont.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.