14 mei 2014

Zelfgemaakte haarwax

Zoals is in een vorige bericht schreef zou ik een receptje plaatsen om zelf haarwax te maken.

Nog even kort waarom ik o.a. geen deo, shampoo, zeef of haarverzoringsproducten meer wil gebruiken. 
Verzorgingsproducten zitten vol met chemicaliën, deze toxische stoffen veroorzaken kanker, huidirritaties, leerproblemen, astma en vruchtbaarheidsproblemen. Via je je huid, je grootste orgaan komen ze je lichaam binnen. Klik hier als je daar meer over wil weten. O.a. uitleg welke stoffen er slecht zijn.

Het recept vond ik op: http://www.devoedzamekeuken.nl/zelf-haarwax-maken/

Ik gebruikte:


  • 50 gram eetlepels bijenwas 
  • 75 gram eetlepels kokosolie
  • 65 gram eetlepels amandelolie/ olijfolie (combi)
  • 10 druppels etherische olie lavendel


Werkwijze
  1. Smelt de bijenwas au bain marie op een laag vuur (Neem twee pannetjes die in elkaar passen, vul de onderste pan voor ¾ met water of zet een stevig glazen potje of kom in een pan met water.).
  2. Als de bijenwas gesmolten is, voeg je de kokosolie toe en roer tot deze geheel gesmolten is.
  3. Haal van het vuur af en als het iets is afgekoeld, kun je er de amandelolie/olijfolie doorroeren. Zet weg om af te koelen en roer af en toe door totdat je een stevig mengsel hebt.
  4. Als het eenmaal op kamertemperatuur is gekomen, kun je er de etherische olie doorroeren.
  5. Vul je potje en klaar.
  6. Gebruik: Neem een klein beetje van de haarwax tussen je vingers en wrijf tot het zacht is zonder klontjes, masseer vervolgens in je haar. Voor de verzorging van kort haar heb je niet meer dan de grootte van een erwt nodig!

Bijenwas smelten

Kokosolie toevoegen en laten smelten

Amandelolie/olijfolie erdoor roeren,
het word direct een dikker mengsel

Uiteindelijk is het een behoorlijke pot vol. 
Je zou het recept ook kunnen halveren.


1 opmerking:

  1. Hoi Suzanne,

    Het is niet speciaal voor droog haar. Mijn haar is gewoon normaal, soms zelfs snel een beetje vet ;(.
    Wax uit de winkel is ook op basis van bijenwas en vettig.
    Het is meer om kort haar in model te brengen, omdat het bij mij nu
    aan de achterkant echt wat kort is moet ik daar wat wax indoen om het
    in model te doen.
    Mannen gebruiken het ook wel in hun haar.

    Maar ik zal blij zijn als ik het niet meer hoef te gebruiken
    en het weer wat langer is ;)

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.