1 oktober 2014

Maak je eigen hoestdrank-hoestsiroop met honing.

Op de blog van de Gulle aarde zag ik het idee om je eigen hoest-siroop te maken:
Ik maakte mijn eigen variant.

  ----------------------

Let op wanneer ga je naar de huisarts met hoesten:

  • als je langer dan 3 weken hoest
  • als je benauwd bent of een piepend geluid maakt bij ademhalen
  • als je bloederig slijm ophoest
  • al je naast hoesten langer dan 3 dagen koorts hebt
  • bij baby's hou het natuurlijk zelf goed in de gaten en bij twijfel gewoon je huisarts bellen


--------------------




Hoesdranken of siropen uit de winkel zitten vol met suiker of de meeste van deze drankjes, ook al zijn ze homeopathisch, zelfs met slechte zoetstoffen. 

Heel gemakkelijk maak je je eigen hoest-siroop, met veel betere werking.
Als je echte rauwe honing gebruikt profiteer je van alle goede eigenschappen! Ik gebruik natuurlijk de balsemien honing (klik).

Honing is antibacterieel, maar ook antischimmel en antiviraal. Het kan helpen bij allergieen.
Het versterkt het immuunsysteem en werkt goed tegen infecties en wondjes.

Vul een glazen potje voor de helft met:

1 citroen in plakjes gesneden
1 stokje kaneel
paar kruidnagels

Giet er daarna honing over zodat het potje vol zit.

Het potje staat op z'n kop zoals je ziet, dit omdat het fruit en de kruiden naar boven stijgen.
Draai je de pot om dan kun je er gemakkelijk een lepeltje uithalen zonder dat het fruit en de kruiden in de weg zitten. Zet het weer omgekeerd terug.
Bewaar het in de koelkast. Een potje kun je enkele maanden bewaren.





Kaneel: Antisceptisch, adstringerend, verwarmend.
Citroensap werkt ontstekingsremmend en levert vitamine C.
Kruidnagel word ook in huismiddeltjes van vroeger gebruikt dus daarom vond ik het wel een goed idee.

Voeg eventueel nog wat kardemom toe, deze is sterk slijmoplossend.

LET OP! RAUWE HONING NIET GEBRUIKEN BIJ KINDEREN JONGER DAN 1 JAAR!!



5 opmerkingen:

  1. welke kaneel wordt hier aanbevolen want er zijn namelijk 2 soorten......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. welke kaneel wordt hier aanbevolen want er zijn namelijk 2 soorten......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt niet uit, kan beide. Ik heb gewone en ceylon kaneel in huis.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Dat maakt niet uit, kan beide. Ik heb gewone en ceylon kaneel in huis.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. Nou daarin kan ik me niet vinden,want er is wel degelijk verschil in kwaliteit,vandaar dat ik het ook vroeg.....maar ik ga voor de Ceylonkaneel.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.