30 oktober 2014

Rode kool met zoete aardappel, appel en ui.

Dit is een lekkere combinatie, we willen meer groenten eten en dan is dit een fijn recept wat de meeste mensen wel lusten. Het is paleo proof.

Bloemkool, knolselderij of pastinaak kun je ook bij verschillende soorten groenten goed gebruiken, ik ben nog een beetje aan het uitvogelen wat goede combinatie's zijn.
Je krijgt zo lekker veel groenten binnen, want zoete aardappel is een groente. Er bestaan verschillende rassen zoete aardappel, sommige zijn oranje gekleurd van binnen, andere geel/wit.



Wat heb je nodig: ongeveer voor 3 volwassen, maar het ligt er net aan hoeveel je eet.

1/2 rode kool
1 grote zoete aardappel
1 grote ui of 2 kleine
1 grote appel
kokosolie/olijfolie
kaneel

Snijd de kool fijn en was deze, doe in een pan met een klein beetje water en een klein beetje (keltisch) zeezout.
Schil of boen de zoete aardappel en snijdt in kleine stukjes. Leg dit op de rode kool.
Breng aan de kook, en laat zachtjes 20 minuten koken tot het gaar is.

Ondertussen snij je de ui in kleine stukjes en de appel ook.

Verhit in een pannetje wat olie. Bak de ui goed bruin en voeg de appel toe en zorg dat het lekker zacht word. Doe er wat kaneel bij en roer goed door.

Giet de pan met groenten af, doe het ui-appel mengsel erbij en roer alles goed door.

Eet smakelijk!


Ik maak zoiets nog weleens begin van de middag, doe het in een ovenschaal en warm het zo eind van de middag op in de oven.
Je kunt het trouwens ook goed warm houden in een hooimadam/hooikist/fleecedeken of in een wollen dekbed.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tip: Rode kool heeft een hoge voedingswaarde maar kan gekookt voor sommige moeilijk verteerbaar zijn. Voeg een mespuntje baking soda toe aan de rode kool. Dit gaat maagzuurvorming tegen.

De dieppaarse kleur wordt veroorzaakt door het antioxidant anthosyaan. Deze heeft een behoorlijke ontsteking remmende werking. Bovendien zorgt dit antioxidant ervoor dat de bloeddruk tijdelijk verlaagd.

Een salade van rauwe rode kool is ook erg lekker, voor de andere helft bijvoorbeeld!
Rasp de rode kool, doe er wat rozijnen en fijngesneden stukjes appel bij. Klein beetje mayonaise met azijn erdoor roeren en eet smakelijk!


8 opmerkingen:

  1. Er zitten ongeveer evenveel koolhydraten in gewone en zoete aardappels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anita, een mespuntje baking soda toevoegen, doe je dat na het koken of al in de pan? Werkt dat ook bij broccoli?
    Groetjes Willemien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het koken doe ik het erbij.
      Bij broccoli kan het ook natuurlijk! Of het echt helpt voor de verteerbaarheid weet ik niet, maar kwaad kan het niet.

      Peulvruchten en kool worden sneller zacht met een theelepeltje Baking Soda op 1 liter kookwater (meekoken). De gerechten worden dan ook lichter verteerbaar en bovendien is de geur niet zo sterk.

      Verwijderen
  3. Hoi Anita, ik heb pas baking soda toegevoegd aan de broccoli en na 1x proberen durf ik al wel te stellen dat het werkt tegen maagzuur :). Gisteren niet gedaan en meteen weer last. Ik heb t niet gedaan omdat mijn zoontje van 6 maanden inmiddels aan de groenten zit. Op mijn pakje staat zuiveringszout en dat klinkt nogal 'zout':). Normaal gesproken zou ik zoutloos koken voor een baby, heb jij idee of zuiveringszout wel mag?
    Groetjes Willemien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het helpt!

      Dat weet ik eigenlijk niet, scherpe koolsoorten geef ik de kleintjes pas na een jaar of anderhalf jaar.

      Nu is de jongste hier negen maanden en geef ik wel eens een stukje bananenbrood o.i.d. zelfgebakken, daar zit ook wat baking soda in. Maar altijd gezonder wat de meeste baby's allemaal toegestopt krijgen tegenwoordig denk ik dan maar.

      Ze krijgt borstvoeding en zelf laat ik het er niet om staan, zout hoef je zelf ook niet te laten staan.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  4. Voor de verteerbaarheid kan je denk ik beter een stukje Kombu (zeewier) doen. Dit werkt ook erg goed bij peulvruchten, als je ze gaat wellen erbij doen en er ook mee koken

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.