13 november 2014

Erwtensoep zonder varkensvlees, versie 2.0

De eerste 2 pannen erwtensoep zijn inmiddels al weer gemaakt, we vinden het erg lekker.
Vorig jaar plaatste ik al een recept voor erwtensoep. toen gebruikte we nog wel eens varkensvlees. Nu zijn we daar mee gestopt, we eten geen varkensvlees meer.

De nieuwe variant is voor het grootste gedeelte hetzelfde als het eerder geplaatste recept:
Erwtensoep uit de fleecedeken

Ik gaar erwtensoep in een fleecedeken en fleecejas. Het scheelt gas of elektra en in de tijd de de pan in de fleecedeken staat kun je gerust wat anders doen, of gewoon weggaan. Je hoeft niet te roeren en hebt geen last van een aangebrande bodem. 
Het principe is hetzelfde als de hooikist of de hooimadam. Wollen dekens zijn ook geschikt.


Lekker veel groenten erin!

Wat heb je nodig:

2 grote pannen met dikke bodem of gietijzer.

2x 500 gr. spliterwten 
water
stuk sucadelappen of een ander stuk rundvlees
1 knolselderij
3 preien
2 of 3 winterwortels
4 uien
1 aardappel
bosje bleekselderij
bosje maggieplant
2/3 runderrookworsten
keltisch zeezout

Bereiding:

Alle groente fijnsnijden/ in blokjes.
De maggieplant fijnsnijden of ik gebruik ingevroren maggieplant.
  • Het maken bestaat uit 2 rondes, reken minimaal 2x 4 uur voor het garen.
Ik doe het zo: de spliterwten met rundvlees in de pan aan de kook brengen, laat het 5 minuten zachtjes doorkoken (met de hoeveelheid water voor de spliterweten die op het pakje aangegeven staat). 

Daarna wikkel ik de pannen rondom goed in, een oude fleecejas met daaromheen nog een grote dikke fleecedeken. 

Dit is één pan, bij 2 pannen is het een groter pakket, maar even voor het idee :)
Dit was iets anders.
Dan ongeveer 4 uur laten garen, de pan is dan nog heel erg heet, de spliterwten en het vlees zijn dan gaar. (langer kan ook, de avond ervoor opzetten en de volgende morgen de 2e ronde bijvoorbeeld).

Haal het vlees eruit, snijd het fijn en doe het terug in de pan. Dan alle fijngesneden groenten toevoegen en het weer aan te kook brengen, laat het 5 minuten doorkoken en wikkel de pan weer in de fleecedeken. Laat het weer ongeveer 4 uur garen. Op het einde stop ik de rookworsten erbij, deze snijd ik later in stukjes en roer deze door de soep.

We eten de erwtensoep de dag erop omdat het dan iets dikker is geworden. De rest word verdeeld in bakjes en ingevroren.





Eet smakelijk!

=============================================================

10 opmerkingen:

  1. Heerlijk is dat, zelfgemaakte erwtensoep!
    Gaan we binnenkort ook weer es maken, ik maak het inderdaad ook altijd 'n dag van te voren.
    En uiteraard gaat het in onze 'hooi'kist.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb nog van die ouderwetse olie stelletjes staan waar ik veel op klaar maak, doet het ook heel goed! maar dit is ook een super idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Anita,
    Waar koop jij de maggiplant?
    Groetjes Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Aafke,

    Ik heb het zelf in de tuin. En vries het in voor de winter.
    Misschien heeft de Ah het?

    Komend voorjaar mag je wel een stuk maggie plant komen halen als je dat wat lijkt.

    Gr anita

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.