23 januari 2015

Wortel-dadel taart met honing

Deze taart, of cake zo kun  je het ook noemen, is echt verrukkelijk. Vroeger zou ik een taart met wortel erin niet zo snel maken. Nu vind ik het wel leuk om groente ergens in te 'verstoppen'. Pasgeleden heb ik een chocolade cake gemaakt met pastinaak erin, die was ook lekker. In dit recept kun je de wortel ook goed vervangen voor pastinaak denk ik.




Ik gebruik in dit recept hazelnoten (met vliesje, zonder kan natuurlijk ook), die ik heel fijn maal. Een soort meel maar nog wel een beetje korrelig. Ik vind hazelnoten erg lekker, de smaak proef je terug in de taart.

Het recept stond in 'Hallo Jumbo'. Ik heb het uiteindelijk behoorlijk aangepast, hieronder zie je het recept zoals ik het maakte.

Wat heb je nodig:

175 gram winterpeen, geschild en geraspt
125 gram zachte roomboter
100 gram balsemienhoning
2 eieren
75 gram gewelde dadels, fijn gehakt/ gemalen
75 gram speltmeel
75 gram hazelnoten (fijngemalen)
1 theelepel gemberpoeder
1 theelepel kaneel
1/4 theelepel nootmuskaat
mespunt keltisch zeezout
1 theelepel baksoda
1/2 theelepel wijnsteenzuur

Ingevette springvorm 20/22 cm.

Verwarm de oven voor op 160 graden, boven-, onderwarmte.

Zet zoveel mogelijk klaar: rasp de winterpeen,
maal de hazelnoten fijn.
Week de dadels even in kokend/heet water en maal ze fijn met de staafmixer of keukenmachine of snij heel fijn met een mes.

Bereiding:

  1. Klop met de mixer of in de keukenmachine de roomboter met honing en een mespunt zout romig. Dit duurt ongeveer 5/10 minuten. 
  2. Mix er één voor één het ei door.
  3. Voeg de gemalen hazelnoten en de specerijen toe, klop tot een glad beslag.
  4. Voeg schepje voor schepje het speltmeel toe en klop langzaam door, voeg de baksoda en wijnsteenzuur toe.
  5. Voeg de fijngemaakte dadels en de wortel toe, dat kan met de hand of langzaam in een keukenmachine.
Bak de taart in de oven in ongeveer 35/40 minuten goudbruin en gaar, test met een satéprikker of de cake gaar is.
Let op baktijd verschilt heel erg per oven, mijn oven is aardig vlot. Het recept kan ook langer in de oven moeten.

Eet smakelijk!!


6 opmerkingen:

  1. Lijkt me lekker Anita! Wil ik zéker een keer proberen! Bedankt voor het recept! Marja vd H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is het ook, leuk dat je hem een keer gaat maken. Laat je weten wat je ervan vind?

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Klinkt heerlijk, volgend weekend proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb hem vanmiddag gemaakt. Heel lekker! Had geen hazelnoten in huis, dus walnoten gemalen. Smaakt ook goed. Een lekker smeuige taart..beetje kleffig, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.