12 februari 2015

Garen in een fleecedeken, deel 2 # bouillon kip of rund

Deel 2 dit keer, garen in de fleecedeken of hooikist.
Bouillon trekken in de fleecedeken.

Voor kippenbouillon plaatste ik al eerder een recept, dat gaar ik inmiddels ook in de fleecedeken.
Dit is het recept: Kippen bouillon van kippenbotjes (klik).

De pan met botjes, groenten en kruiden laat ik niet 5/6 uur meer pruttelen op het gas. Ik breng het aan de kook, laat het een paar minuten doorkoken en dan gaat het voor minimaal 8 uur in de fleecedeken.
Vaak gebeurd het dat ik het einde van de middag in de deken stop en de ochtend erna het er pas uithaal.
Ik breng het tussendoor niet aan de kook. Het gaat prima, bij mij is de pan 's morgens nog warm. Heb je wat dunnere pannen (dus sneller afkoelen) dan zou je het na een uurtje of 4 weer aan de kook kunnen brengen en weer terug plaatsten in de deken.

Op deze manier heb ik nu ook runder bouillon gemaakt voor groentesoep. De verhoudingen van groente/ kruiden maakt niet zoveel uit. Een keer een prei extra of een ui minder maakt niet uit, heb je geen maggieplant geen probleem. Bij mij wisselt het nogal, net wat ik voorhanden heb.

Wat heb je nodig:

1 mergpijp of schenkel
3 uien
2 (winter)wortels
1 prei of restjes prei (stronkjes en de vieze stukjes van prei bewaar ik in de vriezer voor bouillon)
1 eetlepel knoflookpoeder
takjes tijm, peterselie, maggieplant, selderij (uit de tuin of vriezer)
peperkorrels
laurierblaadjes
1 eetlepel keltisch zout

Snij de groente grof. Doe alles in een pan met 3 of 4 liter heet water. Breng aan de kook, laat een paar minuten doorkoken en wikkel in de fleecedeken. Laat minimaal 8 uur staan. Zeef de bouillon.
Verdeel het in bakjes en vries bijvoorbeeld in. Ik maak er gelijk groentesoep van.

Ik breng de bouillon als die gezeefd is weer aan de kook met runderpoulet en soepgroenten en zet het weer in de fleecedeken voor 4/5 uur.
Is de poulet gaar dan voeg ik nog even speltvermicelli toe en zelfgedraaide gehaktballetjes, als je dat 10 minuten zachtjes laat pruttelen is de soep klaar, breng op smaak met nog wat keltisch zout en peper als dat nodig is.


  • Je kunt als je groentesoep wilt maken er gelijk wat runderpoulet eraan toevoegen, dat vind ik niet zo handig, dan moet je de kleine stukjes poulet er uit gaan vissen.
  • Wat ook kan is een stuk rundvlees in z'n geheel gebruiken en dat de eerste keer al mee laten garen. Dat zelf even in stukjes snijden, scheelt wel een keer extra garen.
Runderbouillon maak ik alleen voor groentesoep. Ik heb ook wel runderbouillon blokjes van de natuurwinkel, die gebruik ik voor bijvoorbeeld uiensoep.

4 opmerkingen:

  1. Oh mooi dat bouillon trekken ook lukt in de hooikist!
    Dat had ik niet geprobeerd nog, ik doe dat in de slowcooker.
    Maar de volgende keer dus ook in de hooikist!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben een gietijzeren pan voor vlees, dat blijft ook heel lang warm en behoeft weinig boter

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.