18 mei 2015

Spelt-havermout pannenkoeken

Al eerder plaatste ik een recept voor spelt-pannenkoeken, tegenwoordig maak ik pannenkoeken van speltmeel en havermout.

Variatie in graansoorten is goed, zo haal je verschillende soorten vitamines en mineralen uit je voeding.

Naast speltmeel en speltbloem staan hier in de keukenkast o.a. havermout, roggemeel, quinoa, maisgries (bio), rijst. Deze vallen onder granen. Boekweitmeel heb ik gehad maar wij vonden het niet lekker.
Daarnaast gebruik ik weleens amandelmeel of zelfgemalen hazelnotenmeel.

Kamut, bulgar en couscous zijn sterk verwant aan tarwe dus gebruiken wij niet, heb je geen allergie of intolerantie dan geen probleem natuurlijk.
Couscous van spelt is er te koop. Zo is er ook 100% spelt-pasta te koop, bijvoorbeeld mie (natuurwinkel).

Voor havermeel maal ik havermout in de keukenmachine.
Ik gebruik ongezoete amandelmelk of wei (vocht van zelfgemaakte yoghurt). 

Nog leuk meegenomen, havermout ik een stuk goedkoper als spelt.




Voor het beslag:

125 gram volkoren speltmeel

125 gram gemalen havermout
450 gram water of plantaardige melk zoals amandelmelk of rijstmelk
3 eieren
snuf Keltisch zout


Doe de melk in een kom, roer de eieren en het zout erdoor.
Voeg de meel toe en mix tot een mooi beslag. Is het beslag te dik voeg dan nog een scheutje melk toe.
Bak de pannenkoeken op middelhoog vuur rondom bruin.
Gebruik een klontje kokosolie of roomboter in de koekenpan.


Lekker met appel en/of rozijnen en kaneel of kaas of groente met wat kaas (voor een boerenpannenkoek een plakje rookvlees). Naturel ook lekker met appelstroop of (balsemien) honing.


Beslag wat over is bewaar ik gerust twee of drie dagen en bak dan nog eens wat pannenkoeken.

Eet smakelijk!






3 opmerkingen:

  1. Variatie is goed. Maar voor spelt ben ik allergisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is vervelend, je kunt boekweit proberen of teffmeel misschien?

      Verwijderen
  2. hoi daar ik heb je recept geprobeerd ,ik heb er zelf iets anders door heen gedaan om dat ik aan het afvallen ben ,ik heb er juice plus heet het ,maar dan is dit vanilli smaak ,maar dat smaakte ook erg lekker ,grjessica

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.