25 juni 2015

Bananen yoghurt/kwarktaart

Voor de Foodblogwasp van Juni mocht ik iets maken van de blog:

Ontzettend veel recepten staan erop deze blog. 
Bonbons, (cup)cake's, kwarktaarten, 
desserts, koekjes en nog meer. 
Lastig kiezen hoor! Het zag er allemaal zo
lekker uit.

Het taartje wat ik koos maakte ik voor
vaderdag en wij vonden hem erg lekker.
Ik mag hem vaker maken.

Het originele recept kun je hier vinden:

Niet suikervrij zoals ik bak, maar aanpassen kan prima met
de meeste recepten. Daarnaast wilde ik het
lactose-vrij en glutenvrij hebben. 

Maar goed, nu het recept van deze gezonde taart,
die je als je naar de ingrediënten kijkt ook als ontbijt zou kunnen eten J


Ik gebruik kleine bakvormen, dit keer springvorm 20 cm (6 tot 8 stukjes).
Verder een steelpan en keukenmachine.

Ingrediënten:
Voor de bodem:
  • 12 zachte dadels (gedroogde dadels even weken in heet water)
  • 5 eetlepels havervlokken of havermout
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 1 eetlepel (balsemien) honing
  • 5 eetlepels amandelmeel of amandelen

Voor het yoghurtmengsel
  • 18 gram gelatine poeder (rund)
  • 200 g gepelde bananen, fijngeprakt + 1 extra banaan voor de garnering
  • ¾ dl verse sinaasappelsap
  • 500 gram griekse yoghurt / volle yoghurt of geitenyoghurt (den Eelde bijvoorbeeld)
  • 1 eetlepel (balsemien) honing

Bereiding:

  • Doe alle ingrediënten voor de bodem in de keukenmachine en maal het fijn. Heb je geen keukenmachine, snijd de dadels heel fijn en mengen alles goed door elkaar met een vork of lepel.
  • Druk het mengsel uit op de bodem van de springvorm en druk het met de bolle kant van een lepel aan tot het een gladde, stevige bodem is.
  • Zet deze bodem in de koelkast terwijl je de vulling maakt. 
  • Doe de geprakte bananen en het sinaasappelsap in een (steel)pan en verwarm dit op laag vuur tot de bananen gaar zijn. Draai het vuur uit en laat de bananen iets afkoelen. 
  • Voeg de gelatinepoeder toe, roer goed door.
  • Voeg de yoghurt door en roer het mengsel goed door, voeg een eetlepel honing toe en roer nogmaals heel goed door.
  • Giet/schep de vulling op de deegbodem, strijk het glad en laat hem goed afkoelen. 
  • Zet de vorm minstens 2 uur in de koelkast.
  • Garneer de taart voor het aansnijden met plakjes banaan en eventueel wat geraspte pure chocolade van minimaal 70%.
                                                                      Geniet ervan!!



=======================================================================

 Ik gebruikte Griekse yoghurt (Aldi) omdat dat 
een dikkere soort is en wat romiger en een goede
vervanger voor slagroom en roomkaas zoals 
in het originele recept aangegeven. 

Ik ga deze taart ook zeker een keer met aardbeien 
of ander fruit maken!
En kan natuurlijk ook met yoghurt of kwark. 

Wil je gelatine blaadjes gebruiken voor dit recept
dan heb je 10 blaadjes nodig.

18 opmerkingen:

  1. hmmm... heerlijk zeg! Wist dat niet van Griekse yoghurt. Weer wat geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK heb ook wel eens kwarktaart gemaakt met een 'kwarkvervanger', met ik dacht griekse yoghurt. Maar bij mij werd hij heel nat, dat het vocht uit de springvorm liep en de taart heel laag werd. gebeurd dit hierbij niet? (Twijfel nu al over die vervanger ;))
    Groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria,

      Griekse yoghurt is erg dik, dikker als kwark dus dat probleem heb je niet. Dezelfde dikte als dat je kwark neemt met geklopte slagroom erdoor.

      Ik maakte eerder al een yoghurt taart en dat ging ook prima. Ik heb toen voor de zekerheid de bakvorm bekleed met bakpapier, maar achteraf gezien was dat niet nodig.

      De bodem zorg er al voor dat het mengsel niet er tussenuit kan lopen. Het dekt de rand af.

      Het recept voor de yoghurt taart kun je vinden onder yoghurt taart met stoofperen:
      http://potjesenpannen.blogspot.nl/2015/03/yoghurttaart-met-stoofperen-of-ander.html

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  3. Goeie keus, dit recept!
    Zo'n kwarktaart smaakt altijd lekker fris, zeker heel geschikt voor deze tijd van het jaar. En de combi van ingrediënten en smaken vind ik ook helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, gisteren dit taartje ook gemaakt met aardbeien, want ik had er een beetje veel.

      Dat is ook erg lekker. Wel iets meer zoeten als met banaan, aardbeien zijn iets
      zuurder.

      Verwijderen
  4. hoeveel calorieen bedraagt 1 stukje van deze taart ongeveer? Zit en klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee. Calorieën tel ik niet. Je lichaam voeden met gezonde dingen vind ik beter. Noten bevatten bijvoorbeeld veel calorieën maar zijn erg gezond. Je lichaam kun je vullen met een hoop lege calorieën waar je niks aan hebt. Het is inderdaad erg lekkere taart!

      Verwijderen
    2. Geen idee. Calorieën tel ik niet. Je lichaam voeden met gezonde dingen vind ik beter. Noten bevatten bijvoorbeeld veel calorieën maar zijn erg gezond. Je lichaam kun je vullen met een hoop lege calorieën waar je niks aan hebt. Het is inderdaad erg lekkere taart!

      Verwijderen
  5. In havervlokken/havermout zitten gluten dus is deze taart niet glutenvrij!
    Het lijkt mij een lekkere taart!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de natuurwinkel kun je glutenvrije havermout kopen, bij erge allergie is dat aan te raden.

      Haver is van nature glutenvrij. Omdat haver, haverkorrels, havermout en havermeel vaak verwerkt worden in bedrijven waar ook tarwe verwerkt wordt, kunnen ze gluten bevatten en zijn daardoor vaak niet geschikt voor een glutenvrij dieet.

      Verwijderen
    2. Oké, ga ik proberen!

      Verwijderen
  6. Hoi Anita,

    jij noemt de taart ook lactosevrij,maar hoe kan dat als je er Griekse yoghurt door doet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel mensen met lactose intolerantie kunnen tegen yoghurt.

      Verwijderen
    2. Veel mensen met lactose intolerantie kunnen tegen yoghurt.

      Verwijderen
  7. Op zoek naar een suikervrij recept voor banketbakkersroom kwam ik op deze site terecht. Het sluit helemaal aan bij mijn manier van eten en ben mega blij dat ik dit heerlijke recept voor mijn verjaardagstaart heb gevonden. Ik zag al meerdere interessante dingen, dus blijf je zeker volgen. En idd verdraag ik Griekse yoghurt ook beter dan gewone. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben heel benieuwd. Grappig is dat dit recept vrijdag
    in het NRC stond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk als je het gaat maken! Valt hier goed in de smaak.

      Bedankt voor de tip. Ik heb het gevonden bij het NRC. Er is mij niet gevraagd of het recept overgenomen mocht worden.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  9. Kan de gelatine vervangen worden door Agar-agar en hoeveel heb ik daar dan van nodig?
    Alvast bedankt voor je antwoord.
    Groetjes
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.