15 juni 2015

Mango coupe!

Deze keer weer een gastblog van mijn jongste zus Karin. Zelf eten wij lactose-vrij dus geen slagroom en monchou, maar er zullen zeker lezers zijn die dit heerlijk vinden! Leuk weer een keer een 'toetje' erbij in de receptenindex want zelf plaatst ik zelden recepten voor nagerechten. 

Een heerlijke frisse coupe met verschillende laagjes koek, 
room en mangopuree (4 personen)

Twee weken geleden waren mijn ouders 32 jaar getrouwd en mocht ik voor hun koken.
Er lagen nog 2 mango's die op moesten dus ben op zoek gegaan naar een recept met mango.  Uiteindelijk heb ik er één gevonden en omgebouwd naar een gezondere versie.

Ingrediënten:
250 ml slagroom
200 gram roomkaas / monchou (bijv. van de Aldi)
2 eetlepels (balsemien) honing
2 rijpe mango's
8 spelt biscuitjes

Bereiding:

Schil de mango en snijd het vruchtvlees om de pit er vanaf. Doe het vruchtvlees van ongeveer 1,5 mango in een kom en pureer dit met een staafmixer. De andere helft van de mango snij je in kleine stukjes die je later gebruik voor de garnering.
Breek de spelt biscuitjes  in kleine stukjes.
Klop de slagroom tot het bijna stijf is. Meng in een andere kom de roomkaas en de honing romig. Voeg de slagroom daar aan toe en meng dit tot een glad mengsel.

Doe onderin het glas de verkruimelde biscuitjes. Doe daar bovenop een gedeelte van de room, daarna de mangopuree en  nog een laagje room. Als laatste voor de afwerking nog de mangoblokjes en eventueel een blaadje munt.


Eet smakelijk!

10 opmerkingen:

  1. Oh, dat ziet er echt heerlijk uit! Zeker als je sinds kort alle koemelkproducten moet laten staan... Dat krijg je niet vervangen... Of jij moet nog een goed idee hebben? ;)

    Groetjes,
    Johanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij lactose intolerantie hoef je niet alle koemelkproducten te laten staan, alleen degene met melksuiker (lactose). Zo gebruiken we van de koemelkproducten jong belegen (of oudere) kaas, roomboter en yoghurt. Daarin zit echt minimaal aan lactose in of niets meer. Lactosevrij eten we nu bijna een jaar en is prima te doen. (karnemelk kan ook, maar dat gebruik ik niet meer).

      Om dit nagerecht lactose vrij te krijgen, zou hangop gebruiken. Dat is uitgelekte yoghurt in een schone doek, dikke yoghurt dus. Wil je koemelvrij dan kun je kiezen voor uitgelekte geitenyoghurt of een plantaardige vervanger zoals kokosyoghurt.

      Ikzelf zou dit eerder als ontbijt eten, met yoghurt of hangop en i.p.v. koekjes onderin zelfgemaakte granola. Lijkt me erg lekker trouwens, ik denk dat ik dat zeker eens ga doen.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor je reactie! Als het goed is, moeten we over een aantal weken gaan 'provoceren', wellicht dat dan of daarna wel weer dit soort dingen op het menu mogen. Laagjestoetjes, daar zijn ze hier echt dol op :)

      Verwijderen
  2. Yummie, dat ziet er heerlijk uit! Ik heb de onhebbelijke gewoonte dat ik recepten al bijna kan proeven en bij dit recept loopt het water me al in de mond. Ik weet zeker dat 't hier thuis ook erg gewaardeerd gaat worden, dus dit receptje gaat op 'save'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps... Ik wilde 'm saven via Bloglovin', maar de link van de butten in je rechter zijbalk doet 't niet. Heb ook nog naar dit receptje gezocht op Pinterest, maar kan het niet vinden.

      Verwijderen
    2. Leuk! Ben benieuwd! Ik ga het zelf een keer maken in de versie zoals hierboven in de reactie beschreven met uitgelekte yoghurt (hangop).

      Ik zal eens kijken naar Bloglovin wat er mis is. Op pinterest heb ik hem vanmorgen gezet, daar ben ik niet altijd heel vlot mee... Net als de recepten index bijwerken. Meestal doe ik dat één keer per maand en dan alles in één keer. Niet zo handig.. ik weet het ;-)...

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Dankjewel, inmiddels gevonden op Bloglovin', zoals je weet ;-)

      Heb wel nog ff een tip voor je, aangaande je blog.
      Ik zie dat je Linkwithin gebruikt. Dat haalt je pagerank onderuit. Mocht je daarvoor een oplossing zoeken, lees dan dit even.

      Groetjes, Sunny

      Verwijderen
    5. Top dank je wel! Ik heb het gelezen en ga het goed bekijken veranderen.

      Ik ben er nooit zo mee bezig met dat soort dingen ;-),
      als ik er niet uitkom dan vraag ik even of hij helpt. De Bloglovin knop werkt volgens mij nog steeds niet goed, maar wat ik zo allemaal lees kan ik ik heel wat veranderen nog.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
    6. Nee, die bloglovin' knop werkt idd nog steeds niet. Misschien kun je zelf gewoon een linkje plaatsen? Dat is vaak makkelijker dan uitzoeken wat er hier mis mee is.

      Fijne avond, Anita!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.