30 september 2015

Ontbijtmuffins met wortel

    Voor de Foodblogswap van september mocht ik koken van de site:

    Het leuke is dat Marleen veel recepten deelt met pulp, maar ook andere lekkere gezonde recepten. Pulp hou je over als je groente of fruit door een slowjuicer doet. Na het maken van een sapje blijft er pulp over, het is jammer om dat weg te gooien. Wij hebben geen slowjuicer maar in het recept wat ik koos kun je wortelpulp maar ook geraspte wortel gebruiken. 

    Ik koos voor de ontbijt muffins met wortel, wij eten meestal yoghurt met fruit,  zelfgemaakte granola of muesli als ontbijt dus wel een leuke afwisseling. De meeste muffins heb ik alleen opgegeten als tussendoortje wat ook prima kan ;-), man- en dochterlief houden niet zo van dit soort baksels. In de koelkast kun je ze gerust een paar dagen bewaren. Invriezen kan ook prima lijkt me. Voor een herfstachtige smaak gebruikte ik een theelepel koekkruiden. Tegenwoordig probeer ik vaak of je melk of een plantaardige vervanger niet gewoon voor water kan vervangen, zo ook in dit recept. Dat gaat prima! De smaak was erg goed. De frosting liet ik weg omdat we lactose-vrij eten. Voor degene die een frosting lekker vinden heb ik een suikervrije variant bij het recept gezet. Ik heb ooit eerder weleens een frosting gemaakt op deze manier. 


Wat heb je nodig:
Voor de ontbijtmuffins 
  • 70 gr havermout
  • 70 gr wortel of wortelpulp
  • 150 ml water
  • 2 eieren
  • 1 banaan
  • 6 dadels 
  • 1 el bakpoeder
  • 50 gr noten fijngehakt
  • handvol rozijnen
  • 1 theelepel koekkruiden
Voor de frosting
  • 100 gr roomkaas
  • 1 el honing
  • 4 el limoensap                                                                                                                                                                                                                                                                      

  • Bereiding:

    Verwarm de oven voor op 170 graden.
    Rasp de wortel. Gebruik je gedroogde dadels week deze dan even voor in heet water, verwijder eventueel de pitten als die er nog inzitten.
    Mix de havermout, geraspte wortel, water, eieren, dadels, koekkruiden, banaan en bakpoeder in een keukenmachine.
    Roer daarna de noten en rozijnen erdoorheen.
    Verdeel het mengsel over zo'n 8 - 12 vormpjes.
    Bak de muffins gedurende 20-30 minuten in voorverwarmde oven.
    Test met een satéprikker of de muffins klaar zijn. Steek de satéprikker in een van de muffins. Komt deze er droog uit, zijn ze klaar.

    Voor de frosting

    Mix de roomkaas met de honing en limoensap
    Besmeer de muffins met een dikke laag frosting.

4 opmerkingen:

  1. Wat zien die muffins er heerlijk uit! Misschien een rare vraag maar wat voor soort spullen gebruik je allemaal in de keuken? Ik kijk altijd een beetje rond op http://nl.klezzer.com/keukengerei/ maar ik weet nooit wat ik nu precies nodig heb.

    Misschien leuk om een keer een blog te maken over de verschillende gebruikte keuken spullen? Ga vooral door met het maken van overheerlijke gerechten!

    Groetjes,
    Daisy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Daisy,

      Onder het kopje informatief kun je vinden welke keukenmachine en foodprocessor ik heb. Ben er erg blij mee van Kendwood! Daar kan ik het meeste wel mee maken, heb verder niet echt iets speciaals volgens mij. Wel veel bakjes waar ik restjes in kan bewaren of soep o.i.d. in kan vriezen. Een paar goede messen vind ik ook altijd ideaal.
      Ik wil nog een keertje een blog schrijven over mijn pannen die ik gebruik.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. Dat ziet er een ongelooflijk lekker, gezond en voedzaam ontbijtje uit. Ik vind die combi van wortel met noten in ieder soort carrot cake altijd weer heerlijk!

    Lekker ontbijtje voor op zondag. Zaterdag alvast even klaarmaken, want wel wat veel werk voor de zondagochtend! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Inderdaad een lekkere combinatie. Deze vind ik ook erg lekker. wortel-dadel taart:
      http://potjesenpannen.blogspot.nl/2015/01/wortel-dadel-taart-met-honing.html
      dit recept plaatste ik al eerder.

      Groetjes Anita

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.