25 september 2015

Speculaas cake'jes

De herfst is weer begonnen, in de winkels zie je alweer pepernoten
en gevulde speculaas. Gisteren bakte ik deze speculaas cakejes en ze zijn erg goed gelukt, lekker luchtig. Ik gebruikte de combinatie speltbloem met roggemeel, alleen spelt kan ook. Ik kocht wat leuk siliconen vormpjes bij de Action. 100% siliconen dus veilig (gifvrij) om te bakken. Ik vind siliconen fijn werken, je hoeft het alleen even om te spoelen met koud water voor gebruik, invetten hoeft niet. 
De cakejes zijn best zoet met onderstaande verhouding, vind je dat niet nodig gebruik dan wat minder honing. 



Wat heb je nodig:

150 roomboter op kamertemperatuur/ kokosolie voor koemelkvrije variant
100 gram (balsemien)honing

50 gram kokosbloesemsuiker/ palmsuiker
3 eieren
75 gram speltbloem of -meel

75 gram roggemeel
1/2 theelepel baksoda

1/2 theelepel wijnsteenzuurpoeder
2 eetlepels speculaas- of koekkruiden (bijv. pit-pit)

event. snuf anijs
event. snuf kaneel

eventueel gehakte amandelen of amandelschaafsel

Bereiding:
Verwarm de oven op 160/180 graden.
Ik gebruik de stand hete lucht gecombineerd met onderwarmte. Tweede richel van onderen.

Mix de roomboter met de honing en suiker tot het goed gemengd is (hoeft niet heel lang). Mix de eieren erdoor, voeg de kruiden toe. Voeg dan de speltbloem en roggemeel, de baksoda en wijnsteenzuur toe. (schepje voor schepje) Meng tot een mooi glad beslag.
Vul vormpjes half tot driekwart. Bestrooi ze eventueel met amandelschaafsel.


Zet in de voorverwarmde oven en bak de cakejes in 15/20 minuten gaar. Bij kleinere cakejes 15 minuten aanhouden.
Controleer na 15 minuten met een satéprikker of ze gaar zijn.


==============================================================

Er zit veel verschil in koekkruiden qua smaak voeg toe naar gevoel. Heb je een soort die erg sterk is gebruik dan 1 eetlepel koekkruiden en 1 eetlepel kaneel.

Ik weeg de bloem/ meel vaak van tevoren af. Je kunt dan alvast de baksoda en wijnsteenzuurpoeder toevoegen en even erdoor roeren. Ik voeg het mengsel schepje voor schepje toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.