5 oktober 2015

Pompoensoep!

Herfst: overal zie je weer pompoenen, ik kocht een 
biologische pompoen bij de Aldi. De Aldi heeft steeds 
meer bio producten in het assortiment 
die betaalbaar zijn. Erg fijn!

Ik zag net in de folder van de Boni dat 
de biologische pompoen daar deze week € 1,50 kost, ook niet duur. 
Een pompoen zit bomvol vitamines, met name C
ook leuk om te weten: er zit een redelijke hoeveelheid omega 3 in!
Ik maakte er een lekker (simpel) soepje van:



Wat heb je nodig:

1 pompoen
2 grote uien gesnipperd
2 eetlepels olie (olijf geel of kokosolie)
1 laurierblad
1 theelepel gemberpoeder

kruiden om op smaak te brengen bijvoorbeeld:
zwarte peper
paprikapoeder
knoflookpoeder
cayennepeper
keltisch zout

Staafmixer

Bereiding:

Snijd de pompoen doormidden en verwijder de pitten met een lepel. Snij de pompoen in repen, met een dunschiller kun je de schil er zo makkelijk afhalen. Snijd de repen in blokjes.
Breng in een pan met een bodempje water de blokjes aan de kook, samen met een laurierblad. Laat de pompoen zachtjes doorkoken.
Verhit in een andere pan wat olie en bak de uien hierin bruin. 
Doe de gebakken uien in de pan met pompoenblokjes samen met een theelepel gemberpoeder.
Als de pompoenblokjes gaar zijn haal je het laurierblad eruit en pureer je de massa met de staafmixer. Voeg water toe als je de soep te dik vind. Breng op smaak met peper, paprikapoeder, knoflookpoeder, cayennepeper en eventueel nog een snuf zout. 

Eet smakelijk, lekker om een kommetje bij de lunch te nemen!

3 opmerkingen:

  1. Waarom schil je hem? Las net bij Williene dat daar veel vitamines in zitten en je hem gewoon mee kan koken..
    Groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net wat jezelf wilt in sommige recepten staat schillen in andere weer niet.
      Ik heb weleens gehad dat de schil erg taai was en dat het een beetje draderig werd ondanks pureren.

      Groetjes Anita

      Verwijderen
  2. De herfst is niet bepaald mijn favoriete seizoen, maar wat ik er wel heel leuk aan vind, is de pompoen!
    Heerlijk zo'n soepje, vooral wanneer het niet te waterig is, vind ik. En gemberpoeder in de pompoensoep vind ik altijd een heel geschikte combi. Het geeft er wat pit aan.

    Wat mij betreft, kunnen er dus niet genoeg pompoenrecepten op het internet. Iedereen maakt zo'n soepje bijvoorbeeld toch weer net anders en dat vind ik heel inspirerend. Jouw receptje gaat bij mijn favorieten!

    Fijne dag Anita.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.