28 oktober 2015

Prei - mosterdsoep

Het is weer einde van de maand en tijd voor de receptenruil!
Deze keer mocht ik koken van de site: 

Lastig kiezen weer, altijd leuk om op andere nieuwe site's
rond te neuzen en ze te gaan volgen.
Ik koos voor prei-mosterd soep:


De soep viel goed in de smaak  
en je krijgt gelijk weer lekker
wat groente binnen! 
Alleen mosterdsoep vind ik niet lekker,
maar deze combi is voor zo af en toe echt lekker en
weer wat anders!

Wij aten er twee keer van bij de lunch,
 de tweede keer deed ik er wat 
gerookte zalm snippers op, mmmm! 

De crème fraîche liet ik weg omdat we lactose-vrij eten.
Je kunt eventueel een plantaardige vervanger kiezen,
maar dat vond ik echt niet nodig, zo smaakt het ook prima!





Dit heb je nodig voor 4 personen:

2 of 3 preien, ongeveer 500 gr, in ringen en goed gewassen!
2 of 3 kleine (bio) aardappels, geschild en in stukjes
scheutje olijfolie
1 theelepel knoflookpoeder
1 liter heet of gekookt water
1 bouillonblokje kip (natuurwinkel)
2 grote el mosterd (bio Tons heeft een soort zonder suiker)

Zo maak je het:
Leg alvast een handje prei apart voor de garnering. Zet een grote pan op het vuur doe er een scheutje olijfolie in en bak de overige prei en aardappel even goed aan. Laat niet bruin worden, maar zorg dat het zacht wordt. Voeg de knoflookpoeder toe en bak mee. 
Overgiet met het water en doe er een bouillonblokje bij. Laat 15/ 20 minuten zachtjes koken, controleer of de aardappel gaar is. Voeg de mosterd toe en pureer de soep met een staafmixer. Breng op smaak met peper eventueel wat extra mosterd. Schep de soep in een kom en bestrooi met wat ringetjes prei.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.