27 januari 2016

Rösti van zoete aardappel en zalm

Deze maand mocht ik koken van de site www.beejeekookt.com
Erg leuk ze kookt zo ongeveer als wat ik doe, 
met o.a. spelt, zonder pakjes en zakjes en met zo min mogelijk suiker.

Het was lastig kiezen want ik zag natuurlijk allerlei leuke recepten. 
Ik koos uiteindelijk voor de Oostenrijkse rösti met gerookte zalm en verving de aardappel 
voor zoete aardappel, wij aten het als avondeten.

Omdat ik zwanger ben en je dan geen vacuüm verpakte gerookte 
zalm onverhit mag eten (i.v.m. listeria) sneed ik deze 
in kleine stukjes en en bakte deze met de rösti mee.  

Bij de visboer kun je vaak onverpakte gerookte zalm kopen,
let er wel mee op en vraag na of het niet eerst vacuüm verpakt is geweest,
want dat is het (helaas ;-)) vaak wel. 



Wat heb je nodig voor ongeveer 1 persoon (ligt eraan hoeveel je eet, pas het zelf aan)
1,5 grote zoete aardappelen geschild
1 ei
gerookte zalm naar smaak (stukjes erdoor en er eventueel bovenop)
lente ui in stukjes
beetje bio volle yoghurt of turkse/griekse yoghurt
zout en peper
nootmuskaat
beetje olijfolie of kokosolie om in te bakken

Bereiding:
Kook de aardappelen in ca. 5 minuten halfgaar in een pan met water en een snuf zout. Giet ze af en spoel ze af met koud water, zodat ze koud genoeg zijn om ze vast te pakken. Rasp de aardappelen met een grove rasp (hand of keukenmachine). Breng de aardappelen op smaak met zout, peper en een snuf nootmuskaat. Voeg een ei toe en naar behoefte stukjes gesneden lenteui en gerookte zalm. 
Roer door elkaar. Verhit een klein beetje olie in een koekenpan en laat goed heet worden. Je kunt balletjes draaien en die plat drukken, ik gebruikte een bakring omdat het anders toch een beetje uit elkaar viel. Bak bruin aan beide kanten. Dit duurt wel een paar minuten per kant. Draai hem niet te vlug om en voorzichtig, want dan valt hij uit elkaar.

In een schaaltje meng je wat yoghurt met wat peper, zout en eventueel tuinkruiden.
Serveer met het yoghurtsausje, wat vers gesneden lente-uitjes en eventueel gerookte zalm. Om er een grotere maaltijd van te maken kun je er nog groenten of salade bij serveren. Ik serveerde er nog komkommer bij.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik heb het even veranderd ;-) het ei meng ik door de zoete aardappel met de lente-ui en zalm.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.