25 februari 2016

Kapitein-koek of schoolkoek!

Voor de receptenruil van februari mocht 
ik koken van http://koekiesenzo.nl/!

Helemaal leuk want Kas, moeder van twee tieners, 
kookt net als ik zonder e-nummers, 
geraffineerde suikers en tarwe. 

Erg leuke recepten om uit te kiezen en 
ik koos voor de: 
Koekiesenzo ben ik gaan volgen op Facebook want ik
ben benieuwd naar nieuwe recepten die ze in de toekomst gaat plaatsten. 

Ik maakte één grote bakplaat ineens en deed onderstaand recept 2x.
Het grootste gedeelte heb ik ingevroren
en inmiddels al weer wat uit de vriezer gehaald
en dat kan prima.

De smaak lijkt erg veel op de ontbijtkoek
die op mijn blog staat. Alleen voor dit recept
gebruik je dadels om te zoeten.



INGREDIËNTEN:
  • 75 gram dadels
  • 225 ml warm water
  • 2 eetlepels balsemien honing
  • 1 ei
  • 250 gram roggemeel 
  • 1 eetlepel kaneelkruiden
  • 1 eetlepel koekkruiden
  • 1 theelepel baksoda
  • 1 theelepel wijnsteenzuur
BEREIDING:
  • Verwarm de oven voor op 170 graden. Bekleed een brownieblik/ bakplaat of ovenschaal met bakpapier.
  • Leg de dadels een poosje in ongeveer 50 ml van het water. Maal daarna in een keukenmachine tot een pasta.
  • Voeg de rest van het water toe en roer door elkaar.
  • Doe de honing en het ei erbij en mix goed door.
  • Meng de droge ingrediënten, roggemeel, kruiden en rijsmiddelen in een aparte bak.
  • Voeg de droge ingrediënten schepje voor schepje toe en mix tot een mooi geheel. Is het deeg erg droog voeg dan wat water toe (sommige dadels zijn droger als de andere).
  • Schep je beslag in het blik, smeer plat uit en bak bruin en gaar in ongeveer 20/25 minuten gaar. Controleer met een satéprikker of de koek gaar is. Snij in repen als de koek afgekoeld is.

Speltmeel zou je ook kunnen gebruiken, al vind ik roggemeel in dit soort koeken een lekkerdere smaak geven. 
In het originele recept word dadelpasta gebruikt, het recept daarvoor kun je hier vinden: http://koekiesenzo.nl/het-ultieme-zoetmiddel-dadelpasta/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.