11 mei 2016

Wasbare billendoekjes. Fikse kostenbesparing en geen chemische troep!

Onlangs kwam er uit een onderzoek van de consumentenbond dat billendoekjes een hoop troep bevatten. De huid is het grootste orgaan en stoffen worden opgenomen en komen zo in je bloed terecht.

http://www.consumentenbond.nl/test/baby-kind/ingredienten-babydoekjes-veilig/

De korte samenvatting:
  • Er zitten veel ingrediënten in babydoekjes. Vrijwel altijd meer dan 10, en soms meer dan 20. We vragen ons af of dat wel nodig is, want er zijn ook babydoekjes met maar een handjevol ingrediënten.
  • Meer dan de helft van de doekjes (18 van de 32) bevat parfum. Daarvan vinden we dat het niet thuishoort in babyverzorgingsproducten.
  • Van een aantal ingrediënten vragen we ons af ze wel in babydoekjes zouden moeten zitten. Het gaat dan voornamelijk om conserveringsmiddelen, zoals phenoxyethanol en parabenen. Van de 32 doekjes bevatten er 25 dat soort stoffen.
In een eerdere blog over weekmakers kun je meer hierover lezen: http://potjesenpannen.blogspot.nl/2014/06/bpa-andere-weekmakers.html


Eigenlijk was ik eerst van plan om wegwerpdoekjes te gebruiken, maar dan wel de betere zonder troep. Deze doekjesgebruik ik echter alleen nog als we van huis gaan. Bambo nature gebruik ik. Water wipes is ook een goed alternatief (60 stuks €3.39).

Roos had behoorlijk luieruitslag de eerste twee weken en ik ben toen begonnen met hydrofiel washandjes met water om te kijken of het niet van de doekjes kwam. Dat beviel eigenlijk prima en ben ermee doorgegaan. Ik had echter niet zoveel hydrofiel washandjes. Wel een hele grote stapel spuugdoekjes die ik nooit gebruik (ooit gekregen). Deze heb ik doormidden geknipt en omgezoomd.
Ik gebruik ze inmiddels alweer een paar weekjes en het bevalt heel goed. Ik maak het doekje even nat voor gebruik.
Bij de wasmachine beneden en boven in de badkamer heb ik een emmertje (leeg honing emmertje ;-)) staan waar ik de doekjes, na even uitspoelen, in doe. Als ik een witte was draai gaan de doekjes mee.




Je bespaard er bovendien best wat mee! Nooit gedacht zoveel.
50 stuks bambo doekjes kosten € 2.99.

Op kaatjekatoen staat een rekenvoorbeeld, dat heb ik gedeeltelijk overgenomen:
  • Per doekje komen deze doekjes op 0.0598
  • We gaan uit van gemiddeld 3 doekjes per verschoning. De rekensom wordt dan: 3 x € 0,0598 = € 0,1794 
  • Per luierperiode van 2,5 jaar wordt een luier ongeveer 4680 keer verschoond. De kosten zijn dan 4680 x € 0,1794 = € 839.59
  • De kosten voor het afval komen hier nog bij, maar die laten we buiten beschouwing in deze berekening. 
  • De kosten voor wassen reken ik niet mee want witte was draai ik toch regelmatig en daar stop ik ze gewoon bij.
  • Drie doekjes vind ik best veel al hebben sommige dat wel nodig, bij twee doekjes is de besparing: 2 x 0.0598= 1196   1196 x 4680 verschoningen = € 559,728
Dus 500 euro bespaar ik er zeker wel mee. Ik geef borstvoeding en moet regelmatig een luier verschonen ;-), bij flesvoeding heb je minder vaak ontlasting begreep ik en gebruik je minder doekjes.
Gebruik je goedkope doekjes is de besparing natuurlijk veel minder maar in die doekjes zit een hoop troep. 

De luieruitslag is inmiddels verdwenen. Het genas uiteindelijk met Calendulan zalf van VSM. Roos had echter ook best erge krampjes en ik laat nu alle koemelkproduct staan, luieruitslag en erge krampjes over! Slechte vertering geeft zure ontlasting wat luierslag kan geven (al kunnen er meer oorzaken zijn natuurlijk maar die had ik al uitgesloten).

Er zijn verschillende wasbare billendoekjes te koop via internet.
Je kunt ook (hydrofiel) washandjes gebruiken of  koop bijvoorbeeld bij de Action microvezeldoekjes die je in vieren knipt en omzoomd. Oude (hydrofiel) handdoeken kapot knippen en omzomen kan ook!

Vind je wasbare doekjes niks en wil je toch een betaalbaar alternatief kun je deze billendoekjes van stevig papier zelf maken: http://www.gezinsleven.com/billendoekjes-zelf-maken/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.