4 oktober 2016

DIY anti-luizenspray!

Bij Jasmijn op school zijn luizen, dat is op elke school wel. Gelukkig heeft ze ze nog niet en ik hoop dat dat zo blijft.

Preventief kun je tea tree of lavendel olie gebruiken, luizen houden niet van die geuren. Puur een drupje achter het oor is alleen voor kinderen te sterk. Etherische oliën moet je echt voorzichtig mee zijn en mogen niet puur op de huid gebruikt worden (behalve bij een brandplekje zie tip onderaan). Ik heb nu zelf lavendelolie spray gemaakt. Dat spuit ik 's morgens even achter op het haar, gelijk als ik haar haar kam en staartjes maak.
Tea tree olie doe ik af en toe een drupje op haar jas of vest.

Er zijn flesjes lavendelspray tegen luizen kant en klaar te koop die kosten rond de 14 euro. Voordeliger maak je het zelf!

Wat heb je nodig?

Leeg spray flesje.
Gedestilleerd water (drogist)
Etherische lavendel olie
Alcohol 70% (drogist)


Hoe maak je het?
Vul het flesje met gedestilleerd water. Niet helemaal vol, voeg ongeveer een eetlepel alcohol toe en 10-15 druppels lavendelolie.
Voor gebruik even schudden. De alcohol zorgt ervoor dat de olie beter verdeelt wordt.

Je kunt eventueel ook een paar drupjes tea tree olie aan de shampoo toevoegen. Voor Jasmijn gebruik ik alleen bijna nooit shampoo. Haar haren was ik met water. Als het erg vies is dan een keer met shampoo van Urtekram.

Wist je dat pure lavendelolie erg goed werkt tegen brandplekjes? Je mag het dan puur erop smeren.
Dat werkt echt super is mijn ervaring!

1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.