22 april 2017

10 weken paleo, 10 kilo afgevallen!

Vorige week volgde ik 10 weken paleo en 10 kilo afgevallen! Op Instagram en Facebook deelde ik dit al en kreeg er leuke reactie's op. Dank jullie wel!

Sinds we gezonder zijn gaan eten ben ik nu 20 kilo afgevallen. De eerste 10 kilo is langzaam aan gegaan. Ik heb me een keer laten doormeten via bioresonantie en bleek wat tekorten aan vitamines en mineralen en een paar intolerantie's te hebben. De tekorten heb ik aangevuld met goede vitamines en mineralen en een aantal daarvan slik ik nog steeds.
Zo werd bij mij ook getest dat ik o.a. niet tegen tarwe en spelt kan. Spelt heb ik nog een tijdlang wel gegeten omdat ik dacht er geen last van leek te hebben. Ik kreeg laatste tijd wel steeds meer last van mijn maag dat was toen ook behandeld maar weer terug gekomen.
Eind januari dit jaar kwam bij Paleo terecht. Ik kocht een leuk Paleo tijdschrift en ben begonnen. Tweede tijdschrift kocht ik eind maart. Voor info (ik koop ze bij de Bruna): https://www.eetpaleo.nl/magazine/

Paleo is geen dieet maar een levenswijze! Het is belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je lichaam leert over te schakelen van een suikerverbranding naar een vetverbranding! Paleo eten betekend zoals jagers vroeger aten. Puur eten, zo uit de natuur. Info: https://www.eetpaleo.nl/wat-is-paleo/
Kort gezegd betekend dat, geen zuivel, granen (daaronder valt bijv. ook rijst en mais), peulvruchten, bewerkte producten (kant en klaar/ pakjes en zakjes) en suiker.

In die 10 weken ben ik 10 kilo afgevallen. Ik heb echt geen honger gehad, heb lekker gegeten en langzaam merkte ik dat ik geen last meer had van m'n maag! En ik viel af! In het begin wat sneller als nu maar ik merk dat sommige kleding steeds is losser gaat zitten en kan mooi een paar maten kleiner kopen.
Ik voelde me door gezonder eten al een stuk fitter en geen last meer van migraine. Wat paleo betreft geen last meer van m'n maag (niet dat dat heel erg was, maar af en toe wel maagzuur).
Ik ga voorlopig zo door, het bevalt me prima en ik wil nog wel wat kilo's afvallen. Ik at al een jaar zuivelvrij dus daar hoefde ik niet aan te wennen, net als aan het koken zonder pakjes en zakjes.
Begin je opeens met Paleo kan ik me voorstellen dat het echt even helemaal omschakelen is. Ik heb geen afkickverschijnselen gehad zoals erg hoofdpijn omdat ik al erg suikerbewust at.

Hieronder een overzicht wat ik zoal in een paar dagen eet.
Tussendoortjes staan er niet altijd bij, daar heb ik niet altijd foto's van gemaakt omdat het niet veel is of omdat ik niet altijd tussendoor wat eet.

Let op: dit is hoe ik Paleo eet. Je kunt het echt op je eigen manier invullen. Ik maak voor het gemak bijvoorbeeld een grote bak rauwkost klaar waar ik soms zo drie of vier dagen wat uithaal, Dit om niet elke keer lang in de keuken te staan. 's Avonds probeer ik zo te koken dat het hele gezin mee-eet of dat het makkelijk aan te passen is. Ik hou niet van kokos, wat in veel Paleo recepten terug komt.

Borstvoeding en afvallen (ik geef nog borstvoeding aan onze tweede, ruim vierenhalf jaar non-stop nu ;-)) Sommige vinden dat misschien vreemd omdat je dat niet vaak hoort, ik laat de kinderen zelf beslissen wanneer ze stoppen. Dat is een heel natuurlijk verloop en dus helemaal OER-paleo. Met een heleboel gezondheidsvoordelen voor moeder en kind. (WHO norm is minimaal twee jaar borstvoeding, deze norm geld voor de hele wereld). Antistoffen worden alleen maar meer naarmate kindjes groter worden.
Moedermelk gaat altijd voor de moeder zelf. Ik voel me zelf heel goed en ben niet bang voor afvalstoffen zoals je weleens leest. Moedermelk is niet de weg om afvalstoffen af te voeren.

Omdat ik geen brood eet (aan brood is extra jodium toegevoegd in het bakkerszout) en op deze manier weinig jodium binnenkrijg slik ik extra kelp (bevat jodium). Twee tabletjes van dr. Vogel. Je kunt ook kiezen voor zeewier (is er ook in pastavorm) maar dat is niet zo mijn ding, Ook slik ik een multi-vitamine, magnesium en om de dag een sterkte visolie capsule. In vis zit ook jodium wat hier minimaal twee keer per week gegeten word.

Paleo mango taartje van mango, amandelyoghurt
en gelatinepoeder.
Bodem van wat noten en dadels.
* Op de foto's misschien lastig in te schatten maar de borden voor lunch of diner zijn grote platte borden.
* Het zijn niet de meest mooie foto's, maar wel wat bij de meeste mensen thuis gewoon gebeurd. De mooie foto's op social media die je langs ziet komen daar is vaak erg veel tijd aan besteed. Als ik het op m'n bord heb liggen wil ik het graag warm opeten en de rest van het gezin eet ook nog ;-).
* Door de rauwkost salade's doe ik wat dressing van olijfolie, mosterd, azijn, zout, peper en soms een klein beetje honing. Recept klik hier.
* Omdat het Paasweekend was heb ik een Paleo mango taartje gemaakt. Deze zie je terug in de foto's.
* Zoals je op de foto's ziet houd ik me niet voor 100% aan paleo. 80/20 regel, al hou ik me er redelijk strak aan.
* Als ik wakker word drink ik vaak een glas water, bij het ontbijt nog om m'n pillen weg te werken ;-) en voor de rest vooral tussen de maaltijden door veel water of soms thee. Bij de maaltijden niet of weinig.

Vrijdag:
Ontbijt, zelfgemaakte amandelyoghurt 200 ml met een halve banaan, 1 kiwi, wat zonnebloempitten en wat gemengde noten.
Tussendoor, 2 dadels met een noot ertussen, 3 druiven
Lunch, wortelsalade, komkommer zoet-zuur, ei, druiven en gerookte makreel.
Tussendoor (op verjaardag), 2 stukjes komkommer, paar gemengde noten, 1 dadel, 1 stuk ei met rookvlees.
Diner, restjes gemengde sla, met appel, komkommer zoet-zuur, verse kruiden uit de tuin,
beetje patat met frikandel speciaal (patat en frikandel NIET PALEO).


Zaterdag:

Ontbijt, amandelyoghurt 200 ml met aardbeien, zonnebloempitten en wat gemende noten.
Tussendoor: Bullet proof koffie (Zo maak ik hem: koffie, lepel kokosolie, lepel ghee en amandelmelk). Kun je ook nemen i.p.v ontbijt maar zolang ik afval drink ik het tussendoor.
Lunch, rodekool salade met wat wortel en appel, 1.5 scholfilet gebakken.
Tussendoor, paar nootjes, puur chocolade eitje 72%, paar rozijntjes.
Diner, veel kropsla met appel, ei, verse kruiden uit de tuin en kipkluifjes.
's Avonds, stukje Paleo mango taart






























Zondag 1e paasdag:
Ontbijt: chocolademouse met aardbeien, zonnebloempitten en wat nootjes.
Tussedoor: stukje mango taart
Lunch: rodekool salade met komkommer ei, op de lijnzaadcrackers kippenleverpastei en eiersalade. Klein zelfgebakken wit speltbolletje met hagelslag (niet paleo)
Diner: Kipdijenvlees rollade met komkommer salade, gebakken zoete aardappelblokjes, wortelsalade en wat mayonaise.



Maandag 2e paasdag:

Beetje een restjes dag.
Ontbijt, stukje paleo taart met restje chocolademouse met banaan.
Tussendoor stukje taart.
Lunch, courgette mosterd soep, daarnaast rodekoolsalade en wortelsalade. Lijnzaadcrackers met o.a. leverpastei, rosbief en eiersalade.
Diner. Restje courgette mosterdsoep, rodekool/wortelsalade, paar kipkluifjes en klein crackertje leverpastei.



Dinsdag

Weer een normale dag met wat minder tussendoortjes.
Ontbijt: amandelyoghurt met aardbei, noten, zonnebloempitten, kaneel en wat chiazaad.
Lunch: gebakken gemengde groente (250 gram) ik pak nog weleens soepgroente) met wat kruiden en 2 gebakken eieren. Lijnzaadcrackertje met leverpastei en stukje met bio ossenworst.
Tussendoor: wat fruit mee met de kinderen.
Diner: rode kool stamppot met zoete aardappel, gehaktbal met beetje mayo.


Woensdag

Ontbijt: chocolademouse met gemengde noten en zonnebloempitten.
Lunch: rodekoolsalade, komkommer zoet-zuur, lijnzaadcrackers met gerookte forel en rosbief, gekookt ei.
Tussendoor: wat fruit en nootjes met de kinderen mee en een puur chocolade eitje 72%.
Diner: Snijbonen met kip, bloemkoolrijst en wat satesaus.
Snijbonen zijn, net als sperziebonen, officieel niet paleo maar eet ik af en toe gewoon. Deze satésaus was niet paleo (pinda) maar is kun je wel paleo maken.



Donderdag


Ontbijt: amandelyoghurt met kaneel, aardbeien, gemende noten en wat zonnebloempitten.
Lunch: Soort van baksel uit de oven met frambozen, ei, kaneel, bananenbakmeel en wat tapiocameel. Daar overheen iets honing. Daarna een lijnzaadcracker met rosbief.
Tussendoor: wat fruit en nootjes.
Diner: Witlof uit de oven met ei en wat bio rookvlees. Kabeljauw uit de oven en wortel/knolselderij salade.



Dit was mijn Paleo week! Hadden jullie zoiets verwacht of totaal anders?

Deze week niks afgevallen of aangekomen. Door de paasdagen wat minder actief  geweest en soms iets meer gegeten als anders. Ik merk dat ik steeds minder behoefte heb aan iets tussendoor. Merk wel dat sommige kleding weer wat losser zit. Dat heb ik in die weken wel vaker gehad. Op de weegschaal merkte ik dan niks maar week erop wel weer.

Zoals jullie zien is chocolademousse favoriet op het moment als ontbijt. Het vult goed. Deze week zie je ook veel de rodekoolsalade. Dat komt omdat ik een grote bak vol had geraspt en Aart eet dat niet mee. Andere weken is het wat afwisselender.

Het recept voor de courgette mosterdsoep en de lijnzaadcrackers zal ik nog uitwerken binnenkort.
Als jullie andere recepten willen van wat je op de foto's ziet laat het dan even weten!

Andere voorbeelden van Paleo recepten wat ik al eerder at:

Ontbijt. Gebakken ei met wortel, kaneel en banaan. Aanrader!


Zoete aardappel pannenkoekjes.

Brocolli prei taart, erg lekker! 

Paleo ontbijtkoek!


Rode bietenpannenkoekjes. Jasmijn en Roos zijn hier ook dol op!

mango custard! Ontzettend lekker :-)


ontbijtpap met wortel!



Yes!! Gewoon weer een maat kleiner kunnen bestellen!
Niet super slank maar wel blij mee, en maat 36 hoeft  van mij ook niet. 

7 opmerkingen:

  1. Leuk! Koolsalade ga ik ook eens maken. Lijkt me zo handig. Had wel een griekse salade gemaakt (zonder olijf en feta), ideaal, een paar dagen ervan gegeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook lekker ja! Moet ik ook eens maken.

      Succes ermee, lekker eten en afvallen is leuk toch!

      Verwijderen
  2. Goed van je hoor, ik lees dat je vitamine tabletten en visolietabletten , van welk merk neem.jij die als ik vragen mag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je!

      Een multi van aov op advies bioresonantie/orthomoleculair arts. Er zijn diverse multi's van aov.
      Daarnaast als 510 magnesium en neem af en toe een zechsal magnesiumvlokken voetenbad. Visolie van metagenics extra sterk maar misschien wil ik over, als het op is, op iets zonder vis op basis van algen.

      Verwijderen