16 oktober 2017

Zwanger, paleo en recept voor broccolirijst met sperziebonen en kip

Een aantal maanden heb ik helemaal volgens het paleo principe gegeten, mede omdat ik daarmee goed afviel. Nu ik zwanger ben heb ik een beetje last van opruim-, opknap- en schoonmaakkriebels ;-). Buiten het huis geschilderd, behalve boven dat doet manlief. Nu wil ik binnen nog het één en ander schilderen. De bijkeuken en de kozijnen beneden en de eetkamerstoelen. Wil nog van alles uitzoeken, fotoboeken maken voor de meiden en ik verzin vast nog wel iets wat nog moet gebeuren. Gelukkig energie voor tien en geen last van kwaaltjes, ideaal. Het is dat ik de baby voel bewegen anders merk ik er niks van dat ik zwanger ben. M'n buik begint nu wel te groeien en als ik een dag echt heel druk ben geweest dan heb ik een beetje harde buiken maar na een nachtje slapen is dat weer over.

We eten niet allemaal paleo binnen ons gezin en dan is het best wat werk vind ik om helemaal paleo te eten. Voor de andere bak ik nog geregeld speltbrood, bak ik ontbijtkoeken e.d.

Ik eet nu voor zo'n 70% nog paleo. 's Morgens begin ik de dag met een glas sole. Zo worden je mineralen snel aangevuld. Zeker als je zwanger bent gaan er extra vitamines en mineralen doorheen. Net als bij de andere slik ik o.a. een goede zwangerschaps multi, magnesium, vit D3 en visolie. Borstvoeding geef ik ook nog al drinkt Roos nog maar 2x kort en drinkt ze 'droog' zoals ze dat noemen. De melk is op door de zwangerschap maar sommige kindjes drinken door. Aan het einde van de zwangerschap komt er weer melk en als de baby er is zullen we wel een poosje tandemen. Roos is nog net geen twee als de baby komt en het liefst heb ik dat ze net als haar zus minimaal de WHO norm van 2 jaar haalt.

Paleo eten bevalt me verder goed, voel me er goed bij en je krijgt veel verschillende voedingsstoffen binnen wat voor de baby natuurlijk ook goed is. Maar vooral tussen de middag pak ik iets sneller een speltbroodje, roggecracker of glutenvrije cracker erbij. Ik probeer vaak wel om er iets  paleo's bij te eten zoals een soepje of een gebakken ei met wat groentes. Om apart nog een uitgebreide salade of iets anders te maken kost gewoon even wat tijd. De oudste gaat naar school, ze eet tussen de middag thuis en moet ik dan ophalen en weer wegbrengen, daarvoor de hond uitlaten en de tafel dekken. Geeft niks natuurlijk, dat hoort er gewoon bij, maar het kost gewoon wat tijd.
 's Avonds eet ik ook nog weleens een gewoon aardappeltje bij de groente of een keer een patatje op zaterdag.

Met paleo ben ik een hoop afgevallen en dat wil ik natuurlijk zo houden. Ik ben nu wel wat aangekomen in m'n zwangerschap, (dat vind ik soms een beetje lastig maar goed hoort erbij ;-)), maar het is gewoon gemiddeld voor rond het aantal weken dat ik ben. Dus als ik zo door blijf gaan is het op een gezonde manier. Na de bevalling zien we wel of we zo doorgaan of dat ik toch wat (zwangerschaps)kilootjes kwijt wil en weer helemaal op paleo overstap.

De laatste drie maanden, wat al bijna zover is, zal ik toch nog weer meer naar paleo gaan omdat ik dan geen zuivel wil eten. Nu eet ik af en toe weer kaas of roomboter.
De oudste 2 reageerde als baby behoorlijk op zuivel dus dat laat ik vanaf dan staan. Zo is de borstvoeding vrij van zuivel als de baby geboren word.

's Avonds eten we wel regelmatig een paleo maaltijd met z'n allen. Zoals onderstaand recept. Officieel zijn sperziebonen niet helemaal paleo omdat ze onder de peulvruchten vallen maar de meeste hebben er geen problemen mee. Lekker veel groentes! Je kunt het natuurlijk ook met gewone rijst eten maar de meeste mensen eten al genoeg aan granen overdag en dan is dit een goede keuze.

Afgelopen zomer ruilde ik een heleboel verse sperziebonen voor eieren. Ideaal, de zakjes liggen nu kant en klaar in de vriezer. Alleen nog even koken. Leuk is dat ruilhandel, afgelopen week eieren geruild voor een vuilniszak vol met pastinaken!

Dan nu het recept, snel en makkelijk:

Wat heb je nodig:


Broccoli rijst naar wens/ bloemkoolrijst kan ook.
450/ 500 gram sperziebonen
350 gram kipdijenvlees in blokjes of rundergehakt
Shoarma kruiden (klik voor recept)


  • Broccolirijst kunt je zelf maken door de roosjes in de keukenmachine fijn te malen. Het schijnt zelfs ook al kant en klaar te koop te zijn bij o.a. Albert Hein.
Kook de sperzieboontjes gaar en giet af.
Bak het gehakt of de kip met wat shoarma kruiden gaar.
Roer de sperziebonen door het mengsel. Voeg de broccolirijst toe en verwarm deze even mee.

Lekker met een beetje zelfgemaakte knoflooksaus!

Paleo knoflooksaus: mayonaise, knoflookpoeder en wat gedroogde of verse kruiden zoals peterselie en bieslook.

3 opmerkingen:

  1. Ha anita,
    Wat fijn dat je je zo goed voelt!
    Succes met alle klussen in huis!
    Groetjes Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha anita,
    Wat fijn dat je je zo goed voelt!
    Succes met alle klussen in huis!
    Groetjes Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.